3 Quartetto Nero.jpg

"Quartetto Nero (...) tworzy unikalne i fascynujące brzmienie, które nadaje dodatkowy wymiar umiejętnościom i artyzmowi wykonawczyń."

— Mylor & Flushing "The Magazine"

Quartetto Nero to młody i dynamicznie rozwijający się  kwartet smyczkowy, który swoje intrygujące brzmienie zawdzięcza grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach), z użyciem strun jelitowych i kilku modeli smyczków, odpowiednich do muzyki poszczególnych epok. Sprawia to, że zespół znacząco wyróżnia się spośród innych kwartetów zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku muzycznym. Quartetto Nero skupia swoją działalność wokół poszukiwania autentycznego brzmienia muzyki epok baroku, klasycyzmu i romantyzmu, poprzez zachowanie odpowiedniego instrumentarium oraz interpretację zgodną z historycznymi praktykami wykonawczymi. Zespół sięga też w swoim repertuarze po dzieła późniejsze, w pełni wykorzystując ramy czasowe, w których struny jelitowe były w użyciu. Do kręgu szczególnych zainteresowań kwartetu należy wykonawstwo muzyki polskiej, a jedną z idei zespołu jest przybliżenie publiczności historii kwartetu smyczkowego jako formacji kameralnej.

 

Quartetto Nero jest laureatem I miejsca i Nagrody specjalnej na konkursie "II Forum Kameralne Muzyki Dawnej" w Poznaniu (2016), a także finalistą międzynarodowego konkursu zespołów kameralnych muzyki dawnej XVIII. Biagio-Marini Wettbewerb w Neuburgu w Niemczech (2017) oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019). W 2019r. członkinie kwartetu otrzymały stypendium z programu “Młoda Polska” za wybitne osiągnięcia artystyczne.

 

Zespół prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występował m.in. podczas serii koncertowej Fringe w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie (Festival Oude Muziek, Holandia, 2018), a także dwukrotnie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej ECOS (Festival Internacional de Música Antigua de Sierra Espuña, Hiszpania, 2018 i 2019). W 2019r. Quartetto Nero nawiązało też współpracę z krakowskim festiwalem muzyki dawnej Misteria Paschalia. Zaowocowało to koncertem-prologiem do festiwalu, a także serią koncertów „Misteria Paschalia in tourneé”, które miały miejsce w ramach Kromer Biecz Festiwal oraz Festiwalu „Musica Poetica”. W grudniu 2019r. ukazała się debiutancka płyta Quartetto Nero z utworami na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów romantycznych - S. Moniuszki i K. Kurpińskiego.  W ostatnim czasie zespół występował podczas Festiwalu Muzyki Kameralnej w Urlach, Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej oraz festiwalu Młoda Muzyka Dawna.

Kwartet tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, Mozarteum w Salzburgu (Austria) oraz Konserwatorium Muzycznego w Bolonii (Włochy). Zespół rozpoczął działalność w 2015r. w Krakowie i od samego początku kształcił się pod kierunkiem Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch w krakowskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczył także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Manfredo Kraemera i Paolo Pandolfo.

Nazwa zespołu nawiązuje do wielopłaszczyznowej symboliki koloru czarnego. Czerń kojarzona jest z dobrym smakiem i elegancją, utożsamiana z luksusem, wyrafinowaniem i szykownością. To kolor nowoczesności i tradycji zarazem, łączący w sobie wiele, często przeciwnych, znaczeń. W kulturze europejskiej oznacza żałobę; w Chinach symbolizuje szczęście. W Japonii jest kolorem szlachetności, wieku i doświadczenia, a w kulturze starożytnego Egiptu oraz Indian – życia. W sztuce i na co dzień, czerń wykorzystywana jest często dla podkreślenia atmosfery tajemniczości, powagi, dramatyzmu czy formalności. Pomimo swojego wyrazistego charakteru, doskonale współgra niemal z każdą barwą.

 

 

Quartetto Nero

Agata1.jpg

Agata Habera

skrzypce

Paulina1.jpg

Paulina Woś

skrzypce

k6a-3456x5184.jpg

Katarzyna Cichoń

wiolonczela

 

Ania1.jpg

Anna Wieczorek

altówka

Agata1.jpg

AGATA HABERA

Skrzypaczka szczególnie zafascynowana historycznym wykonawstwem muzyki z epoki wczesnego baroku i romantyzmu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec (2015) i skrzypiec barokowych (2018). Największy wpływ na kształtowanie się jej artystycznej osobowości wywarły spotkania z takimi mistrzami, jak Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Lucy van Dael, Leila Schayegh czy Zbigniew Pilch. Miała okazję współpracować  z wieloma cenionymi postaciami świata muzyki dawnej, takimi jak Paul McCreesh, Rinaldo Alessandrini, Dirk Vermeulen, Alessandro Moccia czy Benjamin Bayl.  Cennym doświadczeniem było dla niej uczestnictwo w Akademii Bachowskiej w Świdnicy (2014), podczas której współpracowała i koncertowała z muzykami Akademie für Alte Musik Berlin. Jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy występowała na wielu festiwalach muzyki dawnej w Polsce i za granicą. Do najważniejszych z nich należą: ECOS Festival Internacional de Musica Antigua de Sierra Espuña (Hiszpania), Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (Austria), festiwal Actus Humanus (Polska), festiwal „Muzyka w Raju” (Polska), seria koncertowa Fringe w ramach Festival Oude Muziek w Utrechcie (Holandia), Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy (Polska). Na stałe związana jest z orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Współpracuje też m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, Capellą Cracoviensis, Royal Baroque Ensemble, Cornu Copiae i orkiestrą Kore. Dokonała licznych nagrań, wśród których do najbardziej znaczących należy płyta “Jarzębski et consortes” nagrana wraz z zespołem kameralnym Capelli Cracoviensis. W dorobku jej ożywionej działalności koncertowej znajdują się występy w Chinach, Japonii i większości krajów Europy. W 2019 roku Agata Habera otrzymała stypendium z programu „Młoda Polska” za wybitne osiągnięcia artystyczne.

PAULINA WOŚ

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie skrzypiec prof. Magdaleny Szczepanowskiej i w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i dra Zbigniewa Pilcha. Interesuje się muzyką różnych epok – od wczesnego baroku po muzykę najnowszą. W zakresie muzyki barokowej doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem mistrzów tego gatunku, takich jak: Lucy van Dael, Alessandro Tampieri, Joshua Rifkin, Paul Esswood, Olivier Webber. W 2016 roku podczas Festiwalu Mozartowskiego miała okazję współpracować z muzykami zespołu Il Giardino Armonico. Występowała na festiwalach muzyki dawnej m.in.: Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Kraków Bach Festiwal, Annum Festival, Festiwalu wędrownym Na Gotyckim Szlaku, Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym w Modrej na Słowacji. Współpracuje z zespołami: Orkiestrą Fundacji Akademia Muzyki Dawnej, Il Giardino d'Amore, Capella di Ospedale della Pieta, Cornu Copie.
Szczególne miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka współczesna. Wykonuje i prawykonuje utwory zarówno młodych kompozytorów, jak i uznanych twórców. Wraz z zespołem Spółdzielnia Muzyczna i kwartetem smyczkowym Sine Nomine Ensemble brała udział w festiwalach muzyki współczesnej: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Elementi, Audio Art Festival, Kody w Lublinie. 

Paulina1.jpg
k6a-3456x5184.jpg

KATARZYNA CICHOŃ

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Adama Klocka oraz Teresy Kamińskiej oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (Austria) w klasie kameralistyki prof. Johannesa Meissla. W 2018 ukończyła z wyróżnieniem Mozarteum Universität w Salzburgu (Austria) klasie wiolonczeli barokowej Marco Testori. Swoje solowe umiejętności doskonaliła na kursach interpretacji muzycznej w kraju i za granicą, pracując m.in. pod kierunkiem Tomasza Strahla, Kazimierza Michalika (Polska), Kristin von der Goltz (Niemcy), Surena Bagratuni (USA), Marcello Scandelli (Włochy), Bruno Cocseta (Francja). Brała udział w licznych festiwalach, m.in.: Oudemuziek Festival w Utrechcie (Holandia), Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, 20° Festival Quartetto d’Archi (Włochy), Internationales Klassikfestival im Allgau-Oberstdorfer Musiksommer (Niemcy), Tartini Festival w Piranie (Słowenia), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Nowej w Darmstadt (Niemcy), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Mozartwoche (Austria). W 2012 roku jako członkini kwartetu smyczkowego Amber Quartet uzyskała nagrodę specjalną dla najlepszego zespołu kameralnego Oberstdorfer Musiksommer Festival im Allgau (Niemcy). Katarzyna Cichoń interesuje się także wykonawstwem muzyki współczesnej. Wraz z Amber Quartet miała zaszczyt dokonać prawykonania utworów skomponowanych specjalnie dla nich przez Zaida Jabriego (2012) oraz Alessandro Grego (2013). W 2017 roku dokonała prawykonania kompozycji Piotra Peszata “Try to listen to this without crying #1” na wiolonczelę barokową, klawesyn i audio playback. Katarzyna Cichoń współpracuje m. in. z Capellą Cracoviensis (Kraków), Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orchestrą 1756 (Salzburg), Orchester Wiener Akademie (Wiedeń), Bach Consort (Wiedeń), Warszawską Operą Kameralną. Od 2012 roku jest członkiem międzynarodowej orkiestry barokowej Il Giardino d’Amore oraz Cappelli dell’Ospedale della Pietà, z którymi koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. Norwegia, Stany Zjednoczone, Kanada, Chiny).

ANNA WIECZOREK

 

Specjalizuje się w wykonawstwie historycznie poinformowanym. Jako skrzypaczka i altowiolistka koncertuje w Polsce i zagranicą (w Europie, USA, Japonii i Rosji). Występowała podczas międzynarodowych festiwali muzyki dawnej w: Utrechcie, Innsbrucku, Sierra Espuña (ECOS) oraz podczas Mantuańskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej “Trame Sonore”, Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Modrej, Międzynarodowego Festiwalu Oper Kameralnych w Petersburgu, Misteria Paschalia w Krakowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu. Wzięła udział w wielu projektach i warsztatach w kraju i zagranicą, współpracując m.in. z: E. Onofrim, Ch. Banchini, A. Bernardinim, J. Rifkinem, E. Kirkby, O. Centurioni, S. Scholz, O. Webberem, O. Gaillard, B. Baylem, P. Esswoodem, M. Kraemerem, L. Możdżerem oraz: Il Giardino d’Amore, Cappellą dell’Ospedale della Pietà, Pulcinella Orchestra, Capellą 1547. Jest altowiolistką w kwartecie smyczkowym instrumentów historycznych Quartetto Nero. Nagrywała dla wytwórni: Evoe Records (2016), Tactus (2017), Dux (2018) i Orphée Classics (2019). Jako stypendystka programów orkiestrowych, występowała z zespołami Academia Montis Regalis (2017) i Theresia Orchestra (2018-2020). Jest także stypendystką programu Młoda Polska (2019). Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz dr Teresy Piech (2018), studiowała również w Conservatorio di Musica G. B. Martini w Bolonii pod okiem Enrico Gatti'ego w ramach programu Erasmus+.

Ania1.jpg